Quotes:

"Begeleiding geeft bewustwording van je eigen handelen voor de klas"

“Het gevoel van eigen bekwaamheid neemt toe door begeleiding”

“Ik heb ervaren dat goede begeleiding van levensbelang is. Iemand die niet meteen met een oordeel klaar staat, die je ruimte geeft om dingen op je eigen manier te doen,maar die je tevens op je zwakke punten durft te wijzen”

“ Startende leraren hebben het in de praktijk heel moeilijk. Ze dreigen te verdrinken. Eerst zijn ze bezig met overleven, daarna met  overwicht krijgen en vervolgens met didactisch verfijnen.”

“ Het vertrouwen van de leerkracht groeit als hij zijn ei kwijt kan bij een onafhankelijke “mentor” en dit niet van invloed is op zijn beoordeling.”

 

  • Actueel

Leraar bezwijkt onder mondige ouder

Veel startende leraren bezwijken onder de druk van ouders. Dat stelt onderwijskundige Lisa Gaikhorst, die vandaag op dit onderwerp promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.
Gaikhorst krijgt bijval van onderwijsbonden, die al veel langer zien dat ouders door de jaren heen steeds mondiger werden.

„Veel starters kunnen niet met de veeleisende houding van ouders omgaan”, stelt Thijs den Otter, woordvoerder van de Algemene Onderwijsbond. „Dat komt niet alleen omdat ouders kritischer worden, maar ook omdat starters steeds vaker genoegen moeten nemen met flexwerk en nulurencontracten. Ze staan continu weer voor een andere klas. Omgaan met ouders is iets dat je moet leren, maar daar is nu geen tijd of ruimte voor.”

Met als gevolg dat veel beginnende leraren er het bijltje bij neergooien. Volgens Gaikhorst stopt een kwart van de beginnende leerkrachten op Amsterdamse basisscholen binnen vijf jaar, en dat is volgens de onderwijsbonden in lijn met de landelijke cijfers. Naast de grote druk van kritische ouders spelen, in de Randstad althans, volgens Gaikhorst ook de grote taalachterstanden van niet-Nederlandse leerlingen daarbij een grote rol.

Uit De Telegraaf 28.oktober 2014